ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟ ΣΜΥΡΝΗΣ

ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΙΑ
ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟ ΣΜΥΡΝΗΣ
Παναγιώτη Ι. Σκαλτσή, Αναπλ. Καθηγητή Α.Π.Θ.
Η προσωπικοτητα του Αγίου Πολυκάρπου επισκόπου Σμύρνης σημάδεψε την ιστορία των μεταποστολικών χρόνων. Ως «Totius Asiae princeps» κατά τον Άγιο Ιερώνυμο1 φαίνεται ότι είχε μεγάλο κύρος και ηγετικό ρόλο στις Εκκλησίες όλης της Ασίας. Από το μαθητή του τον Ειρηναίο, επίσκοπο Λουγδούνου, χαρακτηρίζεται ως «ο μακάριος Πολύκαρπος» που ένεργεί «πάντα σύμφωνα ταις Γραφαίς»2. Ο ίδιος τον θεωρεί εκφραστή του αποστολικού κηρύγματος διότι στην Ασία κατεστάθη «υπό των αποστόλων»3, ως συνεχιστής του έργου του Ευαγγελιστού Ιωάννου4, «διδάσκαλος αποστολικός και προφητικός γενόμενος, επίσκοπος της εν Σμύρνη Εκκλησίας»5.
Το κύρος αυτό έδινε στον Άγιο Πολύκαρπο τη δυνατότητα να εμπνέει το ποίμνιο του και να παρεμβαίνει σε διάφορα εκκλησιαστικά ζητήματα που σχετίζονται τόσο με την πίστη, όσο και με τη θεία Λατρεία. Χαρακτηριστική είναι η στάση του απέναντι στις αιρέσεις της εποχής του. Με το αποστολικό του φρόνημα, το κήρυγμα της αληθείας και το χριστοκεντρικό του βίο έκαμε πολλούς εκ των αιρετικών να επιστρέψουν «εις την Εκκλησίαν του Θεού»6. Τον Μαρκίωνα ιδιαίτερα με τις γνωστικιστικές αντιλήψεις και τις περί δύο θεών, του αγαθού και του πονηρού, απόψεις του τον ονόμαζε «πρωτότοκον του Σατανα»7.
Δεύτερο παράδειγμα παρέμβασής του στα εκκλησιαστικά πράγματα είναι η συμβολή του στην αντιμετώπιση της περί του Πάσχα έριδας που από τον 2ο αι. απασχολούσε τις τοπικές Εκκλησίες. Το θέμα αυτό κατ’ αρχήν ήταν εάν πρέπει ή όχι να εορτάζεται το Πάσχα8. Στη Μ. Ασία οι χριστιανοί το Πάσχα το ταύτιζαν με το σταυρικό μόνο θάνατο του Κυρίου. Γι’ αυτό και το εόρταζαν κατά το Ιουδαϊκό έθιμο την 14η του μηνός Νισσάν, οποιαδήποτε ημέρα και αν έπεφτε. Αντιθέτως στις άλλες Εκκλησίες, Ανατολής και Δύσεως, ως Πάσχα θεωρούσαν «το της του Κυρίου αναστάσεως επιτελείσθαι μυστήριον»9 καθ’ εκάστην Εβδομάδα. Τόνιζαν δε ιδιαίτερα, «τον (εορτασμό) της πρώτης Κυριακής μετά την πανσέληνον της εαρινής ισημερίας»9.
Διαφωνία υπήρχε επίσης και ως προς τη νηστεία πριν το Πάσχα «οι μεν γαρ οίονται μίαν ημέραν δείν αυτούς νηστεύειν, οι δε δύο, οι δε και πλείονας οι δε τεσσαράκοντα ώρας ημερινάς τε και νυκτερινάς συμμετρούσι την ημέραν αυτών»11. Για τη διευθέτηση του ζητήματος του Πάσχα ο Αγιος Πολύκαρπος μετέβη στη Ρώμη γύρω στο 155, όταν επίσκοπος εκεί ήταν ο Ανίκητος. Κατά τη συνάντηση αυτή συλλειτούργησαν και συζήτησαν σχετικά χωρίς να υπάρξει συμφωνία. Αυτό όμως δεν έγινε αίτια σύγκρουσης και διάσπασης. Απεναντίας ειρήνευσαν και «εκοινώνησαν εαυτοίς»12 σεβόμενοι τις τοπικές παραδόσεις. «Η διαφωνία δε της νηστείας την ομόνοιαν της πίστεως συνίστησι»13.
Τους αγώνες του Αγίου Πολυκάρπου για τη διατήρηση της αποστολικής παραδόσεως, την ενότητα της πίστεως και την αλήθεια που εκφράζει η λατρευτική ζωή, τους ενέπνεε η ίδια η προσωπικότητά του, ο χαρακτήρας της πίστεώς του, το κήρυγμα της αληθείας που διακονούσε14 και το πνεύμα της ομολογίας του Χριστού που τον διέκρινε. Κατά τον υμνογράφο αναδείχθηκε «των αρετών πολύκαρπος φυτεία»15 και «νόμου καινού στηλογραφία»16, με την έννοια ότι στον εαυτό του με τη χάρη του Θεού ήταν εγγεγραμμένο το Ευαγγέλιο.
Η δύναμη επίσης της προσευχής ενέπνεε όλη την πορεία της ζωής του Αγίου μέχρι και αυτό το μαρτύριο του. Ο Αγιος Ιγνάτιος Αντιοχείας στην Προς Πολύκαρπον Επιστολήν του προτρέπει τον επίσκοπο Σμύρνης να έχει ακοίμητον πνεύμα και να σχολάζει στην αδιάλειπτη προσευχή17. «Ίνα μηδέν σοι λείπη του γράφει και παντός χαρίσματος περισσεύης. Ο καιρός απαιτεί σε εύχεσθαι»18. Τίποτε να μην κάνεις, του λέγει, «άνευ Θεού γνώμης»19.
Στην Επιστολή επίσης που ο Αγιος Πολύκαρπος έστειλε προς τους Φιλιππησίους φαίνεται έντονα το στοιχείο της προσευχής τόσο της ατομικής, όσο και της κοινής, πρότυπα που κληρονόμησε από το Ευαγγέλιο και την παράδοση των αποστόλων20. Συγκεκριμένα συνιστά στους αποδέκτες της Επιστολής του να ομολογούν σαρκωθέντα, σταυρωθέντα και αναστάντα Χριστό και να μην παρασύρονται από ψευδοδιδασκαλίες. Αυτό θα το πετύχουν «νήφοντες προς τας ευχάς (Α Πέτρ. 4, 7) και προσκαρτερούντες νηστείαις, δεήσεσιν αιτούμενοι τον παντεπόπτην Θεόν»21. Στο εν λόγω κείμενο διασώζεται και δείγμα κοινής λειτουργικής προσευχής, κύριο αίτημα της οποίας είναι η ευχή «υπέρ πάντων των αγίων» και η κατά προτροπήν του Απ. Παύλου (Α Τιμ. 2, 2) ευχή «υπέρ των βασιλέων και των αρχόντων και των ήγεμόνων»22. Το περιεχόμενο αυτής της ευχής απηχείται σε μεταγενέστερες λειτουργικές ευχές και δη και στα Δίπτυχα της θείας Λειτουργίας23.
Ανάλογες πληροφορίες περί προσευχής μας δίδει και το Μαρτύριον του Αγίου Πολυκάρπου, το οποίο αναφέρεται στο μαρτυρικό του τέλος και αποτελεί εγκύκλιο Επιστολή της Εκκλησίας της Σμύρνης προς την Εκκλησίαν Φιλομηλίου της Φρυγίας. Στο κείμενο αυτό προβάλλεται η προσευχή ως χαρισματική εμπειρία και καρπός της νέας εν Χριστώ ζωής που βίωνε ο "Αγιος. Πριν ακριβώς το μαρτύριο του «σταθείς προσηύξατο πλήρης ων της χάριτος του Θεού, ως επί δύο ώρας»24. Αποτέλεσμα αυτής της προσευχής ήταν να μετανοήσουν πολλοί. Η προσευχή είναι θαυματουργός και οδηγεί τους ανθρώπους στη μετάνοια, ικανούς ακόμη και για το μαρτύριο, όπως συνέβη με τον Άγιο Πολύκαρπο, ο οποίος με τη ζωντανή θυσία του κατέστη κατά τον υμνογράφο «λογικόν ιερείον»25 και «ολοκαύτωμα τέλειον»26 για το Χριστό που τόσο αγαπούσε.
Αυτή ακριβώς η προσευχή, «Κύριε ο Θεός ο Παντοκράτωρ...»27, είναι μικρασιατική επισκοπική λειτουργική ευχή28. Προφανώς είναι ατομική, συνδυάζει όπως όλες οι πρωτοχριστιανικές προσευχές παλαιοδιαθηκικά και καινοδιαθηκικά στοιχεία και φαίνεται ότι εντάσσεται στα πλαίσια της θείας Ευχαριστίας29. Η ευχαριστιακή άλλωστε ζωή κατά την προτροπή του Αγίου Ιγνατίου προς τον Άγιο Πολύκαρπο «πυκνότερον συναγωγαί γινέσθωσαν»30 ήταν το αποκορύφωμα της προσευχής. Την εποχή εκείνη η θεία Ευχαριστία τονιζόταν ως η σπουδαιότερη προϋπόθεση ενότητας όλου του σώματος της Εκκλησίας31.
Με βάση όσα αναφέραμε παραπάνω περί προσευχής και περί της συμβολής του Αγίου Πολυκάρπου στην αντιμετώπιση εκκλησιαστικών ζητημάτων κατά την μεταποστολική εποχή διαπιστώνονται τα εξής: α) Σε μίαν εποχή διαμόρφωσης της θείας Λατρείας ο Άγιος Πολύκαρπος διασώζει βιβλικά προσευχητικά πρότυπα που αφορούν τόσο την κοινή, όσο και την ατομική προσευχή των χριστιανών. β) Καταγράφει αρχαίους λειτουργικούς θεσμούς, όπως την εορτή του Πάσχα και την προ αυτής νηστεία, οι οποίοι μέχρι σήμερα αποτελούν πηγή πνευματικής ζωής και αναγέννησης του ανθρώπου. γ) Εμπνέει στους πιστούς την εσχατολογική προοπτική και το κατά μίμησιν του Χριστού μαρτυρικό φρόνημα. Αναδεικνύει δε την τιμή προς τα ιερά λείψανα καλώντας τους χριστιανούς «κοινωνούς τε και συμμαθητας γενέσθαι»32 των μαρτύρων. δ) Προβάλλει την ενότητα του εκκλησιαστικού σώματος, μία ενότητα που θεμελιώνεται στη λογική Λατρεία με αποκορύφωμα τη θεία Ευχαριστία, και στην κοινή πίστη στον «Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν, τον σωτήρα των ψυχών ημών και κυβερνήτην των σωμάτων ημών και ποιμένα της κατά την οικουμένην καθολικής Εκκλησίας» .
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
1. De viris illustribus, 17.
2. Ευσεβίου Καισαρείας, Εκκλησιαστική Ιστορία 5, 20, PG 20, 485AB.
3. Ειρηναίου, Κατά αιρέσεων 3, 3, PG 7, 851A.
4. Βλ. Φειδά, Εκκλησιαστική Ιστορία Α, Αθήναι 1994, σσ. 106107.
5. Μαρτύριον του Αγίου Πολυκάρπου 16, 2, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 25.
6. Είρηναίου, ο.π., 3, 3, PG 7, 852C.
7. Ειρηναίου, ο.π., 3, 3, PG 7, 853A.
8. Π. Κ. Χρήστου, Ελληνική Πατρολογία, τόμ. Β, Γραμματεία της περιόδου των διωγμών, Θεσσαλονίκη 1978, σ. 441.
9. Ευσεβίου Καισαρείας, ο.π., 5, 24, PG 20, 500A.
10. Π. Κ. Χρήστου, ο.π., σ. 440. Βλ. και Βλ. Φειδά, ο.π., σσ. 274275.
11. Ευσεβίου Καισαρείας, ο.π., 5, 24, PG 20, 501A-504Α. Βλ. και Γ. Βεργωτη, Η νηστεία της Μ. Τεσσαρακοστής, Θεσσαλονίκη 1983, σσ. 910.
12. Ευσεβίου Καισαρείας, ο.π., 5, 24, PG 20, 508A.
13. Ευσεβίου Καισαρείας, ο.π., 5, 24, PG 20, 504A.Βλ. και Π. Ν. Τρεμπέλα, Αρχαί και χαρακτήρ της χριστιανικής Λατρείας (Συμβολαί εις την Ιστορίαν της χριστιανικής Λατρείας), τόμ. Α, Αθήναι 1993, σσ. 154155.
14. Ειρηναίου, ο.π., 3, 3, PG 7, 854B.
15. β τροπ. δ ώδης του Κανόνα του Αγίου.
16. δ τροπ. α ώδης του Κανόνα του Αγίου.
17. PG 5, 861A.
18. PG 5, 864A.
19. PG 5, 865A.
20. Π. Ι. Σκαλτση, Η παράδοση της κοινής και της κατ ιδίαν προσευχής, με ειδική αναφορά στο Ωρολόγιο του Θηκαρά, έκδ. Π. Πουρναρα, Θεσσαλονίκη 2008, σσ. 104123.
21. κεφ. 7, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 17.
22. κεφ. 12, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 20. Βλ. και Π. Ν. Τρεμπέλα, ο.π., σ. 34.
23. Γ. Ν. Φίλια, Λειτουργική, τόμ. Α, έκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2006, σ. 225.
24. κεφ. 7, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 2223. Βλ. και Π. Ν. Τρεμπέλα, ο.π., σ. 78.
25. β τροπ. η ώδης του Κανόνα του αγίου. Πρβλ. Ρωμ. 12, 1.
26. γ τροπ. δ ώδης του Κανόνα του αγίου.
27. κεφ. 13, ΒΕΠΕΣ 5 (1955) 2425.
28. Ευ. Δ. Θεοδώρου, Μαθήματα Λειτουργικής (τεύχος Α), Αθηναι 61993, σ. 136.
29. Γ. Ν. Φίλια, ο.π., σσ. 225227.
30. PG 5, 865A.
31. Γ. Φίλια, «Στις πηγές της ευχαριστιακής ενότητας κλήρου και λαού», Σύναξη 50 (Απρ-Ιούν. 1994) 101-107.
32. Μαρτύριον του Αγίου Πολυκάρπου, κεφ. 17, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 26.
33. Μαρτύριον του Αγίου Πολυκάρπου, κεφ. 19, ΒΕΠΕΣ 3 (1955) 26.
Read more: http://www.egolpion.com/polukarpos_latreia.el.aspx#ixzz2ls2IQmdV
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου